Aktualności

Kotlina Kłodzka

23-04-2017

Koło PTTK w Kluczach planowało wyjazd w Kotlinę Kłodzką od dłuższego czasu. W tym roku udało nam się zebrać grupę chętnych i wyjechać w to malownicze miejsce.

Przygodę rozpoczęliśmy od zwidzenia Kopalni Złota w Złotym Stoku. Zapoznaliśmy się z Podziemną Trasą Turystyczną , w skład której wchodziło zwiedzenie „Sztolni Gertruda” oraz „Chodnika Śmierci. Obejrzeliśmy piękny podziemny wodospad w „Sztolni Czarnej”. W skarbcu zobaczyliśmy całość złota uzyskano w ciągu całego czasu pracy kopalni tj. prze ok.1000 lat tj. 16 ton złota w postaci 1066 „złotych” sztabek. Z kopalni wyjechaliśmy Podziemnym Pomarańczowym Tramwajem. Zwiedziliśmy również Muzeum Minerałów oraz Izbę Górnictwa.

Kolejnym odwiedzonym przez nas miejscem była Średniowieczna Osada Górnicza-bardzo dokładna replika osady górniczej, w której można obejrzeć i uruchomić 15 metrowy kierat, 3 tonowe koło deptakowe, żuraw , płuczkę złota.

W Bardzie dołączył do nas Przewodnik Sudecki – Lucyna Piechowicz-Błauciak, która towarzyszyła nam i dzieliła z nami informacjami o atrakcjach turystycznych Ziemi Kłodzkiej. Zwiedziliśmy z nią Bazylikę Mniejszą NNMP i ruchomą szopkę oraz taras widokowy na Bardzkiej Górze, z którego podziwialiśmy widoki na przełom Nysy Kłodzkiej.

Drugi dzień wycieczki rozpoczęliśmy pokonaniem Drogą Stu Zakrętów z Łężyc do Karłowa, skąd weszliśmy na szczyt Szczelińca Wielkiego, z którego obejrzeliśmy panoramę Sudetów z wielu znajdujących się na szczycie platform widokowych. Pojechaliśmy do Kudowy-Czermnej, gdzie zwiedziliśmy Kaplicę Czaszek-zabytek sakralny zbudowany przez ks. Wacława Tomaszka w latach 1776–1804. W Dusznikach Zdroju odwiedziliśmy park zdrojowy, Teatr Zdrojowy im Fryderyka Chopina, który przebywał tutaj na kuracji oraz Pijalnię Wód Mineralnych. W Wambierzycach k.Radkowa zwiedziliśmy Sanktuarium Wambierzyckiej Królowej Rodzin Patronki Ziemi Kłodzkiej. Koronacji figurki Matki Bożej 17 sierpnia 1980 r. dokonał kardynał Stefan Wyszyński.

Ostatni dzień przygody z Kotliną Kłodzką rozpoczęliśmy w Kletnie od zwiedzenia położonej w Masywie Śnieżnika, najdłuższej jaskini całych Sudetów – Jaskini Niedźwiedziej, odkrytej podczas eksploatacji kamieniołomu marmuru w 1966 roku. W drodze powrotnej zwiedziliśmy Twierdzę Kłodzko – dobrze zachowaną twierdzę, będącą systemem obronnym z okresu XVII i XVIII wieku.

Zobaczyliśmy wiele pięknych, unikatowych miejsc, lecz Ziemia Kłodzka to jeszcze wiele innych atrakcyjnych zakątków, dlatego też jeszcze kiedyś wybierzemy się w te piękne strony, aby podziwiać piękno Sudetów i ich zabytków.